Ayurvedic kropstype og kost anbefalinger

Ayurveda anbefaler fødevarer til mennesker efter deres primære kropstype. Grunden til dette sker er fordi det menes fødevarer kan være både healing, og kilden til ubalance og vanskeligheder. Ved at spise fødevarer efter vores ayurvediske kropstype, er troen på, at vi vil samle mindre Ama eller affald i kroppen.

I Ayurveda, er folk klassificeret efter tre principper, vata, kapha og pitta. Men det er vigtigt at forstå, at selv om vi kan være dominerende i et princip, vi faktisk har alle tre findes i vores krop. De andre er i en mindre ration. De fleste mennesker vil faktisk være en kombination af to af disse principper, med den tredje kun spiller en mindre rolle. Men fordi vi alle indeholder tre, nogen af dem kan komme ud af balance.

Pitta

Karakteristik af Pitta dominerende kropstyper

* bestemmelse

* stærk testamenterede

* god fordøjelse

* initiativ

* energi

* lidenskabelig omkring mange ting

Ayurveda’s Pitta forfatning er stilnet af køling fødevarer, såsom frugt og grøntsager. Bitter grøntsager som brøndkarse, persille, collards og de fleste greens passer til pitta. Frugter, der passer til pitta kropstyper omfatter søde bær, søde æbler og abrikoser, kokos, figner, mango, appelsiner og ananas, blommer, vandmelon, Granatæbler og svesker.

Andre køling fødevarer omfatter mest mejeriprodukter, selvom creme fraiche, hård ost og yoghurt ikke rigtig passer til pitta på grund af deres er for høj i fedt, salt eller sure. Men mejeri, der passer til pitta omfatter mælk, hytteost, bløde oste og is!

Korn, som passer til pitta kropstyper omfatter Byg, basmatiris og hvede (medmindre du er allergisk eller gluten følsomme).

Pitta kropstyper er som regel en masse protein, og de brug for sandsynligvis lidt mere end de andre Ayurvedic kropstyper. Krydderier, der køling i naturen, er også vigtige. Disse omfatter koriander, spidskommen, mynte, persille, dild og fennikel. Hvidløg bør undgås selv som det er for varme.

I form af slik, skal Pitta kropstyper bruge ahornsirup, bygmalt, brune ris sirup og honning, som er 6 måneder eller mindre gamle, helst rå.

Ting, der kan ubalance Pitta kropstyper:

* overskydende varme, varme klimaer, og hot tidspunkter af dagen

* fugtighed

* ferier og tidspunkter, hvor der er øget mobilitet

* overskydende olie i kosten

* alt for mange varme fødevarer, herunder krydret mad. Men dette kan også betyde for mange kogte måltider

* overskydende koffein, salt, rødt kød og alkohol

Vata

Karakteristik af personer med en dominerende Vata krop type:

* fleksibilitet

* hurtig sind

* kreativ

* altid på farten – psykisk og fysisk

Kostvalg, der understøtter vata sigter mod grundstødning denne energi i bevægelse. Rutine er også meget hjælpsomme, men ikke naturligt noget vata krop type mennesker vil skabe! Vata folk drage fordel af meditation, varme, beroligende musik, tage pauser, og hvile (igen, ikke en naturlig vata hældning!).

Med hensyn til fødevarer, bør vata kropstyper omfatter opvarmning krydderier, herunder ingefær og nellike, anis, cayenne, kanel, hvidløg, peberrod, kommen, mynte, sennepsfrø, persille, kogte løg, paprika, rosenvand, vanille, estragon, timian og rosmarin.

Mennesker med vata kropstype bør minimere rå fødevarer, herunder salat, selvom salater ikke bør elimineres helt som de levere værdifulde næringsstoffer. Men vata bør jorden salat med en dressing lavet af olie og eddike, og Vær opmærksom på vejret samtidig med at spise det. Er mere følsomme over for kulde, bør vata’s have salater på varmere dage.

Isnende kolde drikkevarer ikke balance for vata – faktisk modsat. Sukker også kaster vata typer ud af balance, selv om momsloven er heldig i at de kan nyde andre slik.

Vata generelt elsker frugt, og det passer deres ayurvediske forfatning. Undtagelserne er æbler, pærer, tranebær, vandmelon og tørret frugt. Vata typer bør gå til søde og fugtig frugter som mango, nektariner, bananer, kokosnød, friske figner, ferskner og jordbær.

Kogt korn som havregryn, basmatiris og brune ris, er meget jordforbindelse for vata ayurvedic forfatning. Bønner (bælgplanter), på den anden side er ikke! Bønner er kold, tør og tunge – ikke de attributter, der understøtter vata.

Ting, der kan ubalance vata dominerende kropstyper omfatter:

* en masse af rejse, især af fly

* høje lyde

* konstant stimulation

* narkotika, sukker og alkohol

* kolde klimaer (især ekstremt kolde dem) og kold mad

* frosne og tørrede fødevarer

Kapha

Karakteristik af personer med en dominerende kapha type:

* styrke

* udholdenhed

* udholdenhed

* groundedness

* ro

* væske

Kapha kropstyper egner sig ikke til et højt proteinindhold kost gerne Atkins kost. Ikke kun bør de undgå for meget fedt, men også, overdreven tung protein. Kapha kvalitet er allerede tung, og selvom dette ikke lyder fantastisk, det er, hvad giver Kapha kropstyper med en vidunderlig stabilitet og styrke.

Kapha skal have lys og lavt fedtindhold protein. Bønner, er med undtagelse af soja og sojaprodukter, fantastisk til kapha. Sojamælk er at foretrække frem for mejeriet selv, for kapha. Bønner hjælpe med at flytte kapha’s energi og fordøjelsessystem, en smule. Byg er også fremragende. Med hensyn til kød passer kylling og kalkun kapha.

Kapha kropstyper skal have masser af grøntsager, herunder bitre grøntsager, peber, broccoli, rosenkål, blomkål, aubergine, salat, løg, kartofler, svampe, majs kolber, ærter, rødbeder og selleri.

Mejeriet er tung og køling, og det passer til ikke Kapha ayurvedic kropstype. Lys og sprøde fødevarer, som majs tortillas og popcorn, suit kapha. Kapha mennesker bør Sørg for de har forskellige i deres kost, da kapha kropstyper har en fare for at falde ind i en skure mere end andre.

Asiatiske og latinamerikanske stil måltider er fantastisk til kapha. De er krydret og lys, gratis mejeri, og har masser af grøntsager i dem.

Ting, der kan ubalance Kapha kropstyper:

* inerti

* for meget fedt i kosten, herunder olie vi koge med!

* mejeriprodukter

* ikke nok stimulation og udfordring

* ikke nok udvalg

* ikke nok motion

* for meget brød, Ice fødevarer og drikkevarer og slik
 

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *